português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
fons
Cercar:
FERNANDEZ SORIA, JUAN MANUEL []
Referències trobades:
Mostrant:
1 .. 3   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 1


1 / 3
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Problema de l'escola rural durant la Segona República / Juan Manuel Fernández Soria i M. del Carmen Agulló Díaz
Fernández Soria, Juan Manuel


En: Educació i Historia. Revista d'Historia de l'Educació. Barcelona, núm. 8 (2005) (2006) , p. 29-62

La manca d'identitat pròpia és el tret que millor ha caracteritzat la nostra escola rural. Nascuda a imitació de la urbana, ni polítics ni pedagogs s'han preocupat de la seva peculiaritat, teixint, al seu voltant, una història d'oblits, marginació i penúria. L'arribada de la Segona República, però, va encetar una nova etapa en què se li dedicava una certa atenció, en considerar el seu desenvolupament com a exigència irrenunciable per a la construcció de la República democràtica. En aquest article ens proposem, després d'una ràpida mirada històrica al voltant dels seus aspectes materials, organitzatius i pedagògics, analitzar els problemes que afecten aquests mateixos aspectes durant el període republicà, per tal de mostrar fins a quin punt fou o no objecte d'actuació preferent en la teoria i la pràctica de la seva política educativa. A més, analitzem el paper del magisteri rural, una part del qual es va convertir, mitjançant la formació de ciutadans republicans, en factor dinamitzador de l'escola i de la mateixa societat.


Matèries: República espanyola II ; Política educativa ; Ensenyament primari ; Escoles rurals ; Mestres
Àmbit:Catalunya ; Espanya
Cronologia:1931 - 1939
Autors add.:Agulló Díaz, M. del Carmen
Accés: http://www.raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/151068/202968
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 3
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Escuelas del frente, bibliotecas para soldados y alfabetización de trinchera / Juan Manuel Fernández Soria
Fernández Soria, Juan Manuel


En: Cultura Escrita y Sociedad, núm. 4 (2007) , p. 14-54, 16 Ref

Partint d'algunes de les raons polítiques, socials i militars que expliquen la sorprenent presència educativa i cultural als fronts i trinxeres de la República en guerra, aquest article se centra en l'estudi de tres aspectes nuclears de la qüestió abordada: el primer s'ocupa de les escoles establertes als fronts de batalla, els seus promotors, l'escenari en el qual s'ubiquen i actuen, els mitjans didàctics de què disposen i el protagonisme exercit per les Milícies de la Cultura. El segon exposa el desenvolupament de l'alfabetització,les dificultats per detectar al soldat analfabet, el material emprat per a la iniciació en la lecto-escriptura (especialment cartilles) així com els mitjans utilitzats per consolidar l'après (particularment diaris murals, premsa militar i grups de lectura).El tercer focus d'atenció es projecta sobre les biblioteques concebudes per als soldats, llocs on s'ubiquen, les característiques dels llibres ofertats, demanats i llegits, l'incentivament de les pràctiques lectores, les crides a la solidaritat ciutadana i l'esforç de Cultura Popular i del Servei de Biblioteques al front de la Generalitat de Catalunya per correspondre a l'esperança de futur que el soldat republicà diposita al llibre i a la cultura.



Matèries: Guerra civil espanyola ; Biblioteques circulants ; Alfabetització ; Soldats ; Cultura ; Política educativa ; Generalitat republicana
Matèries:Generalitat de Catalunya ; Servei de Biblioteques al Front
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1936 - 1939
Localització: Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 3
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
La Formación de Propagandistas confederales / Juan M. Fernández Soria
Fernández Soria, Juan Manuel


En: 034484 L'Educació en el món urbà ; IX Jornades d'Història de l'Educació als Països Catalans. [Barcelona : Diputació de Barcelona, 1987]. p. 171-184

Bibliografia. Fonts.



Matèries: Anarquisme ; Propaganda política ; Centres d'ensenyament ; Guerra civil espanyola
Matèries:Confederació Nacional del Treball-FAI : CNT-FAI. Escuela de Militantes de Barcelona
Àmbit:Barcelona ; Aragó ; País Valencià ; Madrid
Cronologia:1936 - 1939
Localització: UAB: Humanitats; B. Can Casacuberta (Badalona)


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 1

Base de dades  fons : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3